לימודי אבולוציה - מהבעיה עד הפתרונות
רקע
המצב אליו הגענו בישראל היא שאחוז גבוהה מאוד (לא ידוע על סקר כלשהו) לא מאמינים שתורת האבולוציה היא עובדה מדעית.
תורת האבולוציה לא מוזכרת בשמה בתוכנית הלימודים מדעיים בבית ספר יסודי. קיימת רק התיחסות קטנה בספרים המומלצים באמת ללימוד: "פלא טבע"
בתיכונים חלק מהמורים בוחרים ללמד לגבי חלקים גדולים בל תורת האבולוציה, אבל זה לא ממש חלק מתוכנית הלימוד, כפי שידוע לי. (תתקנו בבקשה אם זה לא נכון)
לכן אני רואה חשובות גדולה מאוד בקידום לימודי אבולוציה במערכת החינוך הרשמית
דרכים לקידום
יסודי
- הכנסת ספרי אבולוציה - ראו פרויקט באנו חושך לגרש (מתאים גם לגן בתור שעת סיפור או גננת שמסכימה להציג)
- הכנסת סדרה "היה היה" לרשימת ההקרנה המאושרת בשיעורים, שימושי למורים מחליפים גם. (צריך למצוא קישור לסדרה עצמה) (האם מתאים לגן?)
- אם מצליחים לגייס מנהלת - אפשר להכניס תוכנית "ההסטוריה הגדולה" - תוכנית מדהימה, יכול להיות שיש תוכנית שנתית למחוננים שאפשר לשלב בבית ספר רגיל.
תיכונים
- מסלול ביאוכימיה מלמדים את תורת האבולוציה.
- קיימים חומרים באנגלית - עדיין לא גובשה המלצה למי מתאים. החומרים במקור תוכננו לדוברי אנגלית. Study Evolution While Having Fun - הארגון הבין לאומי שהוקם על ידי יובל נוח הררי.
- חנן שטיין הוא מדען העוסק בביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית מציע את הספר האלקטרוני שלו בחינם לתלמידים:
תלמידי תיכון, חיילים, מוזמנים לפנות לקבלת עותק דיגיטלי במתנה: hanansteindn@gmail.com
מבוגרים
לרכישת הספר למבוגרים שביננו: https://www.netbook.co.il/Book.aspx?id=9967
הרצעה של 15 דקות של חנן שטיין
דעה: מובילי חינוך - איילת קציר:
במובילי חינוך אנחנו מאמינים שחינוך מדעי מבוסס ידע הוא חיוני לעתיד ילדינו. תורת האבולוציה היא אחת מאבני היסוד של הביולוגיה המודרנית ונלמדת בכל העולם כחלק מההשכלה המדעית הבסיסית. אין כאן סתירה לאמונה דתית, רבים מוצאים דרכים לשלב בין אמונה וידע מדעי, והמשימה שלנו כמערכת חינוך היא להקנות לתלמידים את הכלים להבין את העולם באופן מבוסס ומושכל. כשם שאיננו משאירים את הבחירה אם ללמד את חוקי הפיזיקה או הכימיה, כך גם בנושא זה, ידע מדעי הוא לא עניין של דעה, אלא של אחריות חינוכית. חברה שמוותרת על פיתוח מתמיד של המדעים פוגעת אנושות ביכולתה לפתח שירותי בריאות, תעסוקה, חינוך, מסחר וביטחון מתקדמים לאזרחיה.
