תהליך חברוניזציה-* התנחלויות בערי ישראל
*מקור השם והניתוח הוצגו ע"י פרופסור דניאל מונטרסקו ויעל שמריהו ישורון במאמר "החברוניזציה של יפו", הארץ" (29.4.21)"
מסמך זה נכתב בינואר 2024
מסמך זה נכתב מתוך הצורך הדחוף לשקף לציבור הרחב, שאינו מודע או שעדיין אינו חש בסכנה שבחילחול השקט אך האגרסיבי של הגרעינים התורניים לערים ולשכונות בעלות צביון חילוני, ליברלי , מעורב, מתון מתוך כוונה לשנות את אורח החיים בהן. המסמך בא להדגים את התהליכים האלה ואת הדרדרות הדברים כפי שכבר קרה במקומות שונים. אל לנו לאפשר למגמה הזו להתפשט ולהתרחב, עלינו לפעול כדי למנוע אותנו ואסור לנו להישאר שאננים כי מרחבי המחייה שלנו, כמו שאנחנו רוצים לחיות ואתם הולכים ומצטמצמים.
תהליך החברוניזציה – מטרה ואופן פעולה
מטרת התהליך
שינוי זהות ואורח חיי התושבים לכיוון "תורת הגאולה"- שמשמעותו חיסול אורח החיים הליברלי-דמוקרטי בישראל
תרשים שלבי התהליך
התרשים המוצג מתאר פעולות שונות שנעשות על ידי הגרעינים התורניים. חלק מהפעולות מתבצעות במקביל או בסדר שונה – אבל התרשים נותן תמונה של השלבים השונים, צעדים "קטנים" בדרך, שכמעט אינם מורגשים אבל הם מכרסמים בעקביות ובנחישות את חרות הציבור הדמוקרטי ליברלי
האתגר שלכם: להבין באיזה שלב נמצא הגרעין הסמוך לביתכם, להבין לאיזה פעילות של הגרעין הילדים שלכם נחשפים בלי שאתם מודעים לכך, לבחון בעין ביקורתית את המתרחש, להתכונן בהתאם לשלבים הבאים ולפעול כנגדם.
דוגמא של יפו:
הגעת אנשי הגרעין הראשונים + השכרת נכסים בודדים
2008 - בנייה שיטתית של רשת מוסדות
2009- קניית נכסים מרוכזת או בניית נכסים מסיבית
איכלוס נכסים רק על ידי אוכלוסייה יהודית דתית
2021- התקרית במרחב הציבורי
השפעות על התושבים המקוריים
כאשר הרכב האוכלוסייה ישתנה ומתנחלי הגרעינים התורניים בעיר יגיעו למצב בו מצד אחד הם יכולים לאחד כוחות עם מנהיגי הציבור החרדי, ומצד שני מנהיגי הציבור המסורתי והליברלי לא יתנגדו באופן אקטיבי- נמצא את עצמנו ברגרסיה מהירה:
- בנות שירות לאומי עם אג'נדה סדורה של הדתה והחזרה בתשובה תיכנסנה לבתי הספר של החינוך הממלכתי הרגיל בתור מורות בכל המקצועות כולל מקצועות הליבה
- ייסגרו עסקים בשבת
- תבוטל תחבורה ציבורית בשבת – כולל הסדרים מקומיים לרווחת התושבים
- יבוטלו בבתי הספר תוכניות חינוכיות ליברליות
- יבוטלו כל התמיכות שלא מתאימות לקו התורני או משיחי: באמנות/ להט"ב ועוד
- יתעמרו בלהט"ב - כמות תקיפות פיזיות וברכוש תלך ותגדל
- תיפגע תחושת הבטחון האישי ותחושת השייכות של התושבים הערבים, המסורתיים והחילונים
- חוסר בדיור ידחק אל מחוץ לעיר אנשים יותר חלשים כלכלית
בניית רשת של מוסדות
ישיבת הסדר
מתנחלי הגרעינים התורניים בעיר חייבים שתהיה בסביבה (בעיר עצמה או עיר סמוכה) ישיבה פעילה קיימת כדי שגברים ימשיכו ללמוד. אותם רבנים ילמדו גם את בנות שירות שיעברו לעיר ויחיו בגרעינים נפרדים.
דוגמאות לישיבות:
- יפו- ישיבת שירת משה,
- תל-אביב קרוב לגבעתיים ורמת גן- ישיבת מעלה אליהו
- קצה השני של רמת גן- ישיבת הסדר רמת-גן
- רמת-גן ישיבה לצעירים על שם משה בן תקוה לוי (קמה עמותה ב2022)
בשלב כלשהו ישיבה קיימת תדרוש שיפוצים והרחבה כי בשל פעילותה באותה סביבה גדל מספר התלמידים.
גני ילדים
הגרעין התורני יפעל לפתיחת גן ילדים דתי בשכונה. הוא יפיץ עלוני הרשמה לכלל הציבור עוד לפני שהגן נפתח, כאילו הוא כבר קיים. הוא גם יפנה לטופס הרשמה. עם נתוני הרשמה שאספו לגן הילדים הפיקטיבי הוא יפנו לעירייה לבקשת פתיחת הגן. למשל, ברמת גן ניסו לפתוח גן ל-14 ילדים בשכונה חילונית כאשר יש חוסר מאוד גדול בגנים (בזמן האירוע היה מחסור של 7 גנים). ברגע שהם מצליחים לפתוח גן, נסללה הדרך להגעת גל שני של מתנחלים.
מוסדות נוספים
- מרכזים לאישה- הדרכות הורים וזוגיות שעברו הכשרה אם בכלל במוסדות דומים.
- מרכז לעולים (ישנם ארגונים שמנסים לקרב אליהם את העולים החדשים לפני שאלה מכירים מה עוד יש לישראל להציע). הם מקימים מרכזים בשפות רוסית, צרפתית ואנגלית.
- מכינות קדם־צבאיות- לפי עדויות רבות ישנה כוונה(שכבר התממשה) לגדל קצינים רבים שמונחים על אמונות דתיות משיחיות ולא על ידי רוח צה"ל.
- כפר סטודנטים של תנועת בני עקיבא.
- מדרשות.
- מלגות לסטודנטים תמורת השתלבות בשיעורים ואירועי קהילה של גרעין הפועל במסגרת אירגון ארצי. ראו כתבה עם דוגמאות.
- חברות סיורים לתיירים, תלמידים ומורים.
- מוסדות עזרה לנזקקים, שאף אחד לא בודק לאן הכסף הולך באמת.
עמותות חדשות
כל המוסדות מנוהלים ע"י עמותות רשומות. לכן אפשר למצוא אותם כך.
תמיד יוקמו עמותות חדשות. חלק מעמותות יהיו עם ניהול תקין ודיווחים. עמותות אלה יקבלו תקציבים והקצאות נכסים מתקציב הציבור דרך העיריות. חלק מעמותות לא ידווחו על פעילות ולא יקבלו אישור על ניהול תקין, אבל גם במקרים כאלה עיריות לפעמים עדיין יקצו להם נכסים כי היום זה לא מידע הידוע לציבור. לכאורה, עמותות אלה יוכלו לקבל כספים ממקורות שונים וגם לתת אותם בלי שאף אחד יודע. כלומר, לכאורה, הם יוכלו לשלם מהכספים שגייסו מהעירייה שכר דירה לגרעינים תורניים או להשתמש בכסף לצורך תעמולה או כל דבר אחר העולה על רוחם, כולל הלבנת כספים לכאורה.
עמותות אב
קיימות כמה עמותות אב שלכל אחת יש מספר רב של גרעינים+עמותות מקומיים. כדי לזהות אותן אפשר לחפש את שמן בגיידסטאר ולקבל הרבה שמות דומים עם מיקומים שונים. דרך שניה: סיכום תמיכות בגרעינים ממשרדה של אורית סטרוק.
- קרן להתחדשות קהילות בישראל -
- חב"ד
בטבלה שלהלן ניתן לראות את היקפי המימון שמקבלים הגרעינים משימתיים ע"י משרד ההתיישבות, לפי ארגון המבקש בקשות תמיכה - המבקשים הגדולים (מספר הבקשות).
עמותות אלה מקבלות גם מימון ממשרדים אחרים של הממשלה. הן גם זוכות במכרזים ומספקות שירותים רבים.
תל אביב:
- "מאירים את יפו"
- "יהדות בגובה העיניים"
- אור יוסף אחיסמך (ע"ר)
- 2021 בית הכנסת "בית יהודה" תל-אביב (ע"ר)
- 2021 יהודה וישראל (ע"ר)
רמת גן:
- ישיבת הסדר של "להאיר את העיר" של יהושע שפירא
- גרעין התיישבותי "נאורה"
- בנות שרות של עמותת "עמינדב", מרכז "רעות" השייך ל"זהות"
- ישיבת אש קודש לגברים + מדרשת נביעה לנשים
- גני ילדים "מעיין גנים"
כמות העמותות גדלה עם הזמן.
ברמת גן בשנת 2020: קמו 3 עמותות שבטוח פועלות לחברוניזציה ועוד 2 לא ברורות:
- ישיבה לצעירים על שם משה בן תקוה לוי בלי ניהול תקין
- מאירים את השבת- אין ניהול תקין
- עין יעקב - מניין לצעירים רמת גן - יש ניהול תקין, עמותת אחות לעמותה אחרת בתל-אביב "יהדות בגובה העיניים"
- לב בלב החסד- בלי ניהול תקין
- המכון לתנופה חברתית- אין ניהול תקין ותמיכה עירונית קבועה 20,000 ש"ח לשנה
רמת גן 2021 קמו עוד 3 לפחות:
- 2 עמותות תמיכה בנזקקים, כמה סניפים חדשים של בית חבד
- יחד בדרך העולה (ע"ר) ארגון שיעורי תורה והפצת יהדות
- גן ישראל חינוך מאיר (ע"ר)
- עולים ברמה (ע"ר)
רמת גן 2022 קמו 8 עמותות כאלה:
- אגודה ישראלית לציות אכיפה מנהלית וביקורת (ע"ר)
- בית כנסת התחייה רמת גן (ע"ר)
- ברכת אבותינו (ע"ר)
- הלב שלך (ע"ר)
- טהרת יעקב (ע"ר)
- מרכז יהדות נחלת גנים רמת גן (ע"ר)
- נר אברהם יצחק רמת גן (ע"ר)
- פורום נ.ח.מ.ה - נשים חרדיות מדיניות השפעה (ע"ר)
רמת גן 2023 קמו 5 בתי כנסת ועוד 7 עמותות נוספות
ניתן למצא את העמותות כשמשתמשים בסינונים: https://www.guidestar.org.il/search-malkars/?OrgYearFounded=2021,2021&CLSS_Main_Classification_Num=101&MalkarDistrictNums=5
יצירת תקרית/פרובוקציה במרחב הציבורי
התקרית האלימה מגדירה מחדש את חוקי המשחק. "האירוע האלים מיצב את המתנחלים כקורבן הזקוק להגנה, תוך יצירת קואליציה גלויה בינם לבין המשטרה" (מקורות- 1). במקרה של יפו: "הצגת התושבים הערבים כ"טרוריסטים" מעבה את הגבול בין הקהילות". (מקורות- 1) במקרה של תל אביב ראינו הגדרת החילונים כלא ליברליים, לא מקיימים "חיה ותן לחיות", אלימים. כלומר זה הם עקביים בערעור הסדר הקיים בשכונות ובאזורים שהם כובשים ובדה לגיטימציה של הציבור שחי בהם קדום. הם הצליחו כל כך עד שרוב הליברליים אחרי 7.10 אמרו שהציבור החילוני חצו את הקו ביום כיפור 2023.
בתקריות כאלה יש תפקיד מכריע להתנהלות התקשורת. עד היום, אנו יכולים לראות, שהתקשורת חוטאת לתפקידה, "נופלת בפח". הכותרות מעוותות את המציאות. לצד המתנחל, ניתנת במה מבלי שמאמתים אותו עם העובדות, מבלי שבודקים לעומק מה שנון רוח גבית "לזעקת קוזאק הנגזל".
בכל המקרים,
- מי שמצטייר לא טוב בעיני הציבור הרחב הם החילונים/ערבים.
- מי שמוצג כקורבן הם חברי הגרעינים התורניים. במקרה של שכונה הערבית, גם יכניסו לעניין את "מדינת יהודים אנחנו"
דוגמאות:
יפו: ההתנגשות מהווה למעשה מפגש ראשון בזירה הציבורית בין שני תהליכים מקבילים שיפו עוברת: תהליך הג'נטריפיקציה המעמדית, ותהליך ההתרחבות של נוכחות משיחית.
מרכז תל-אביב יפו: מהומה ביום כיפור: מפגינים מנעו תפילות בהפרדה בתל אביב ויישובים נוספים
רמת-גן: אומנם המקרה לא הגיע לכותרות כי תל-אביב תפסה את השיח, אבל גם ברמת-גן בשכונות מסוימות הייתה סערת רוחות, התושבים רבו בכל קבוצות הווטסאפ. היו כאלה שכן נכנסו והתיישבו בחלקת גברים בזמן האירוע, אבל חלק המכריע של התושבים נמנע החליט להבליג.
בניית נכסים מסיבית
ב–2009, זכתה חברת "באמונה", ובראשה ישראל זעירא מנכ"ל עמותת "ראש יהודי", במכרז של מינהל מקרקעי ישראל לרכישת קרקע בשכונת עג'מי לבניית 20 יחידות דיור לאוכלוסייה דתית־לאומית בלבד. ב–2011 דחה בג"ץ את התביעה כנגד הפרויקט כיוון שהפרויקט היה מצוי בשלבים מתקדמים, אף על פי שהוא קבע כי הוא מפלה אוכלוסיות שונות, ובעיקר את האוכלוסייה הערבית. לאחרונה אוכלס הפרויקט על ידי משפחות הגרעין. (מקורות 1) באתר חברת "באמונה" אפשר למצוא פרויקטים שהסתיימו וגם עתידיים. סביר להניח שהאפשרות לרכוש דירות בפרויקטים אלה סגורה לערבים וחילוניים באותה מידה.
איכלוס נכסים רק על ידי אוכלוסייה יהודית דתית.
*הנתונים ממקורות - 1
ב–2017 חנכה חברת "באמונה — דיור לציבור הדתי לאומי" (הפועלת גם ביפו) את שכונת "נאות אליהו" בעכו, שיועדה לאוכלוסייה יהודית־דתית בעיר והתנתה את המגורים בה באישור רב הגרעין.
דחיקה דומה התרחשה בלוד, בעקבות הקמת השכונה הדתית "רמת אלישיב" ב–2004 על ידי הגרעין התורני בעיר, תוך הריסת מבני מגורים של משפחות ערביות ופינוין מהאזור.
מימון
לא בוצע ניתוח מעמיק עדיין
העיקר הכסף, לדעתי, מגיע מהקצאת נכסים על ידי העיריות ללא תשלום.
בעצם ברגע שיש להם ישיבה, היא לכאורה משמשת להכל, כולל אולם אירועים לחתונות ושמחות.
כמובן קיים גם כסף של המדינה, של העיריות וגם של תורמים. בין התורמים יהיו גם תושבים תמימים שמוכנים לשלם עבור תפילה או הקדשה כזו או אחרת לזכר קרוב משפחה מת.
הארץ 2.1.2015: "החטיבה להתיישבות העבירה ב-2014 עשרות מיליוני שקלים לגרעינים תורניים שהתנחלו בגוש דן". כמובן שהסכומים בשנתיים אחרונות גבוהים יותר
מכון מולד- הקופה הסודית של ימין מתנחלי
- העמותות ניהול תקין יכולות לתרום לעמותות בניהול לא תקין וכך להעביר כסף לפעילות לא מנוטרת על ידי המדינה, להקמת גרעין חדש או לשלם משכורת בשחור.
מימון גרעינים משימתיים על ידי משרד ההתיישבות לפי ארגון המבקש בקשות תמיכה.
אתרי גיוס כספים:
- https://www.israeltoremet.org/
- https://www.charidy.com/
- https://www.jgive.com/
- https://www.matara.pro/nedarimplus/online
בעיות התמודדות עם התופעה
דה לגיטימציה של יהדות כלאום או תרבות
הלאומנות המשיחית לסוגיה השתלטה על הגדרת הזהות היהודית. אם נעיז לבטא התנגדות לדוכן חב"ד, להנחת תפילין בציבור אנשים יראו בכך מעשה לא לגיטימי כי "כולנו יהודים" לפי המקובל היום ברוב האוכלוסייה, אם אתה מקבל שזו מדינה יהודית - אתה לא יכול להתנגד לכפיה דתית על כל המשתמע מכך.
הלאומנות המשיחית שוללת את הזכות לתפוס את היהדות בכל דרך שאינה הדרך שלה – וכל מי שמעיז לצאת נגדה נתפס כ"עוכר ישראל", "בוגד" "אוהב ערבים" – זהוא אקט אגרסיבי של
"דה-לגיטימציה של יהדות כלאום או תרבות"
כך תענו למי שתוהה "מה רע בקצת יהדות?"
כלי של מכון מולד
עומס כללי על הציבור הליברלי דמוקרטי מתנגד
רוב הציבור שהיה יכול להתנגד מצא עצמו מותש מרוב ההפגנות ופעולות התנגדות שונות.
מקורות
ד"ר שמריהו־ישורון היא חוקרת מדיניות מרחבית באוניברסיטת בר אילן. פרופ' מונטרסקו הוא אנתרופולוג עירוני ומחבר הספר "עיר שסועה לה יחדיו: דו־לאומיות בחיי היום יום ביפו" (הוצאת בבל)
- ניתוח "חברוניזציה של יפו" מאת פרפסור דניאל מונטרסקו שפורסם בהארץ דניאל מונטרסקו ויעל שמריהו ישורון
—------------------------
מסמך מקורי
- "הארץ" המדריך לג'נטריפיקציה: חולמים על תל אביב, מתנחלים ביפו
- "הארץ" כך מנסים הגרעינים התורניים מההתנחלויות לכבוש את ת"א
- "הארץ" נדב שרגאי | להתנחל ביפו, עכו, לוד ורמלה
