קהילת כנען - היסטוריית הודעות

הצטרפות לקהילת הווצאפ:   פרטים
28.5.2023 14:42 - גלעד טירם   
יצרתי את קבוצת סקר הסקרים כדי לרכז בה סקרים שונים. לצערי לא ניתן להעביר סקרים ולכן היא תשמש להצגת סקרים שיבואו בהמשך. דיגום המידע מהקהילה מאוד חשוב להתקדמות שלנו ולכן אשמח שכמה שיותר מכם יצטרפו אליה ויענו לסקרים שצצים מידי פעם.

יש להכנס לקישור: https://chat.whatsapp.com/IyTSxg2JgtwIUhjI6OEWA3

התנועה לפדרציה-מגזרית - קבוצת הכרזות

27.5.2023 14:01 - גלעד טירם   
במשך שנים אולפנו לחשוב שהפרט במרכז ושזו הדרך הנכונה ביותר לקיים חברה. אם יש משהו שהמאמר שצירפתי מתאר זה איך דווקא התפיסה שקדמה לניאו ליברליזם היא זו שהצליחה להרים כאן מדינה מאפס. היום ברור לכולם שניאו לברליזם הוא לא גן עדן והחברה שנוצרת בחסותו היא חברה חולה. זה לא אומר שהכל רע. זה לא אומר שיזמות פרטית זה רע או שצבירה אישית של הון זה רע. זה רק אומר שניתן לחשוב על הדברים מחדש ולהגיע למשוואה יותר טובה.

ברגע שאנחנו יוצאים מהמערכת ובונים לצידה מערכת חדשה אנחנו יכולים לחשוב מחדש על היחס בין טובת הפרט לטובת הכלל. למצוא נקודת איזון חדשה. זה לא רק שאנחנו יכולים, זה תנאי בסיסי לכך שנוכל להקים משהו.

ללא וויתור שפרטים יעשו במידה כזו או אחרת, לא תקום אוטונומיה.

על דא ועל הא

27.5.2023 13:42 - גלעד טירם   
נתשובה בכמה רמות:
1. אל תחשבי על הפרדות מ... תחשבי איך אנחנו בונים מיקרוקוסמוס אלטרנטיבי. כל מה שיעזור לנו לבנות מיקרוקוסמוס אלטרנטיבי מקדם את תהליך האוטונומיזציה של המגזר. הדגש הוא לא על איך מתנתקים אלא על איך יוצרים מעטפת שירותים איכותית פנים מגזרית.

2. ברמה השניה, כל מה שמקדם אוטונומיזציה של מגזר (כל מגזר) מקרב את החברה כולה לשלב שבו היא תאלץ להחליף את שיטת המשטר.

המכנה המשותף כאן הוא שכינון האוטונומיה הוא שלב הכרחי להבשלת התהליך של שינוי שיטת המשטר. בגישה שלנו שינוי שיטת המשטר לא מתחיל מהחלטה של כולם שתעבור בממשלה, אלא מתחיל מכך שאנו מעצימים טת תהליך ההתמגזרות. אנו יכולים לעדות זאת במגזר שלנו ולא אצל אחרים. מה שנעשה יכול לשמש אח"כ כמודל גם עבור אחרים. הגישה שלנו היא לגרום לתהליך ההתמגזרות להבשיל ואז לפעול יחד עם מגזרים אחרים להחלפת השיטה. לא יעבוד שיתוף הפעולה נפעיל לחץ כלכלי. היום האפשרות הכמעט יחידה להפעיל לחץ כלכלי היא של חברות בודדות לאיים בבריחה ואז יש פחד מאפקט הדומינו. מה שנקרא לאיים בלשרוף את המועדון.
בעתיד כשלמגזר יהייה גוף כלכלי עצמאי וענק (קואופרטיב או אוסף של קואופרטיבים גדולים) האפשרויות יהיו יותר רחבות. בדומה לכח שייש היום להסתדרות אבל יותר מזה. דוגמה: בהנחה שיהיה מטבע פנים מגזרי, אפשר למשל להפעיל לחץ על השקל. זה סוג של מאזן אימה שיהיה צורך לבנות. ביחד.

על דא ועל הא

27.5.2023 13:29 - משתתף   
איך זה מקדם אותנו להפרדות מהשלטון המרכזי?
על דא ועל הא

27.5.2023 13:28 - גלעד טירם   
לא. הקואופרטיב הוא מנגנון לניתוב הון, הוא גם מנגנון ליצירת סביבה עסקית תומכת, למשל ע"י מתן שירותים לעסקים במחיר טוב יותר שמקטין את הוצאות התקורה (נניח שירותי חשבונות, חשבוץ ליסינג בנקאות וכו). או למשל הוא יכול לספק חממה טכנולוגית להצמחת סטארטפים ולקחת תמלוגים.

לא כולם יהיו שכירים של הקואופרטיב. יהיו גם עצמאים, וגם שכירים במקומות אחרים. אבל נניח עמצאי יכול לקבל שירות מהקואופרטיב. או שכיר במקום אחר יכול לצרוך בשירותים של הקואופרטיב.
דבר נוסף שייש כאן הוא המסגרת הרגולטורית של האוטונומיה. למשל אם יוחלט על שכר מקסימום, מה שקיים במדינות שונות אבל לא בישראל, אז חברה פרטית שרשומה האוטונומיה תהיה מחויבת לרגולציה הזו. זה אומר מחד שבדרגים הגבוהים המשכורות אולי לא יהיו בשמים אבל זה יאפשר הפניה של כסף בחזרה לקהילה. זה גם יאפשר קהילה שהיא יותר מאוזנת מבחינת פערי שכר. ושוב לא מדובר ברעיונות חדשים.

הקואופרטיב לא מבטל את ההון הפרטי או את היזמות הפרטית. מצד שני הוא יכול לסייע ליזמות הפרטית כפי שהסברתי.

על דא ועל הא

27.5.2023 13:18 - משתתף   
בעיקרון כולנו צריכים להיות מועסקים עי הקואפרטיב?
כלומר כל השכירים שיתפטרו ויתקבלו לעבודה בקואופרטיב?
על דא ועל הא

27.5.2023 13:16 - גלעד טירם   
נכון. אנחנו חיים במערכת משטרית קימת ולכן לא יכולים להתנתק מהכלכלה שלה. אבל יכולים ליצר תמורה שונה לכסף שלנו.

בהקשר זה כדי לצפות בדיונים ובמצגת שהיו בקבוצת הכלכלה. אם למשל מיסים או תרומה לפרויקט מועברים לעמותה אפשר לקבל עליהם זיכוי במס כפי שקיים עם תרומות.

דבר נוסף הוא שכשישנו מעגל של עסקים שפועל כקואופרציה ישנה אפשרות ברמה מסוימת, לגלגל מע"מ שנגבה מלקוחות קצה לטובת פיתוח פנימי. לדוגמה:
לקוח קצה רוכש במרכול -> המרכול גובה מע"מ -> המרכול כלומר הקואופרטיב רוכש קורס באו"פ עבור תלמיד, עליו הוא משלם מע"מ. המע"מ ששולם בהוצאות מקוזז מהמע"מ שנגבה בהכנסות. בצורה כזו גלגלנו מע"מ מלקוחות קצה לטובת פיתוח שירות בחינוך (בגלל המבנה הקואפרטיבי). זה אולי יהיה מעט יותר מורכב מזה באופן מעשי אבל אני מאמין שזו אחת הדרכים לנתב הון לטובת המגזר.

הרעיון הוא שכל עוד אנו חיים במסגרת משטרית ישנה, אנחנו אולי לא יכולים להתנתק מהשיטה הכלכלית שלה אבל אנו כן יכולים לנתב את הכסף שלנו כך שהוא יניב לנו שרותים טובים יותר ומותאמים למגזר.

זה לא רעיון חדש, ככה למשל פועלים קיבוצים בניהול התוצרת החקלאית שלהם (ראו לדוגמה תאגיד גרנות). המבנה הקואופרטיבי הוא מבנה שמאפשר לקבוצה של ישויות שמקבלות על עמצן מסגרת שיתופית כלשהי (זה יכול לקרות בכל מיני צורות) לקבל תמורה טובה יותר לכסף של פרטיה.

על דא ועל הא

27.5.2023 12:49 - משתתף   
עדיין נצטרך להפריש מיסים לשלטון המרכזי במערכת המיסוי הקיימת
על דא ועל הא

27.5.2023 9:44 - גלעד טירם   
אנחנו מדברים הרבה על שינוי סידרי עדיפויות וניתוב-ההון לטובת פרויקטים חברתים שיספקו למגזר הדמוקרטי-ליברלי שירותים שמותאמים לאופיו וברמה גבוהה. הנה מאמר שכדאי לקרוא שמסביר בשפה פשוטה איך פועל ניתוב-הון ברמת המדינה, כך שישרת תפיסת עולם מסוימת.

הבסיס הכלכלי שיאפשר לנו להשיק פרויקטים מבוסס על ניתוב-הון אבל ברמה האזרחית.
להבדיל מניהול מאבק אין סופי על האופן שבו המדינה מחלקת את המיסים של כולנו, אנו נפעל כך שהון של המגזר הדמוקרטי-ליברלי יוזרם אל רשת שירותים ועסקים שפועלים במעגל סגור, שפועל כבועת פיתוח.

המשמעות היא הקמת שירותים במסגרת קואופרטיבית שמחד מספקים תעסוקה ושכר הוגן עם העדפה לתעסוקה פנים מגזרית, ומאידך מנתבים את שאריות ההון שלהם לפיתוח שירותים, להבדיל מניאו ליברליזם שבו שארית ההון מנותבת להעשרת פרטים בודדים במערכת.

הנה דוגמה קטנה:
דמיינו קואפרטיב (תאגיד שיתופי או לחילופין חברה לתועלת הציבור) שמפעיל רשת מרכולים.

1. הרשת מתעדפת העסקה של אזרחי האוטונומיה.

2. הרשת פועלת על פי מאפייני שכר הוגן שנקבעו בחקיקה פנימית של האוטונומיה (חקיקה שתקפה בקןנטסט המגזרי בלבד).

3. הרשת מספקת שירות טוב לקהל, שיכול להיות כל קהל, ומתנהלת כמו כל רשת רווחית אחרת.

4. הרווח של הרשת שייך בפועל לתאגיד השיתופי (או החברה לתועלת הציבור) מוזרם לטובת תמיכה בשירותים הפנים מגזרים: מערכות החינוך הרווחה והבריאות הפנים מגזריות.

עכשיו דמיינו את הקונספט הזה עובד לא רק עם רשת מרכולים אלא אם עשרות ומאות שירותים שונים שפועלים באינטרקציה עם אזרחי האוטונומיה וגם הדדית (יחסי ספק/לקוח).
אבל לא מדובר רק בשירותים, מדובר גם בחברות שעוסקות בפיתוח מוצרים ושפועלות במסגרת של מעגל פעילות קואופרטיבי.

ומאחורי הפעילות הזו עומדים כמליון וחצי אזרחים בוגרים שמבצעים בחירה מודעת:

1. להיות אזרחי האוטונומיה (הם וילדיהם).

2. להיות מועסקים במקצוע שלהם במסגרת הקואופרטיבית, כלומר באחד מהשירותים או החברות שתחת הקואופרטיב.

3. להקים את העסק או לשייך עסק קיים למסגרת הקואופרטיבית.

4. לפעול בשוק עבודה שפועלת עליו רגולציה בנושא תנאי העסקה ושכר, ברמה פנים מגזרית כך שמובטח מחד שכר הוגן ורמת חיים טובה ליותר אנשים ומאידך פחות התעשרות של בודדים. התוצאה היא האפשרות לנתב הון לטובת הכלל קרי לתוך בועת הפיתוח החברתי.

5. להנות מרמת שירותים גבוהה שהונבעת מניתוב ההון לטובת הכלל.

6. להתאים את התפיסה הכלכלית כך שלא ההתעשרות הפרטית היא זו שניצבת כמטרת על אלא המכלול החברתי השלם - כזה שמשלב בין טובת הכלל לטובת הפרט באופן שונה מזה שהורגלנו בו מאז אמצע שנות השמונים.

כך ניתן ליצור בועת פיתוח פנים מגזרית במסגרת מדינתית כל עוד זו מאפשרת התאגדות חופשית. הכל חוקי, הכל כבר נוסה בעבר והכל כבר קיים בעולם בסדרי גודל כאלו ואחרים.

ולסיום, מילה נוספת על משבר האקלים - אין ולא תהיה לחברה האנושית, אפשרות להתמודד עם משבר האקלים, פקטור שאנו נוהגים לרוב העלים מהדיון בגלל שהוא מוסיף מורכבות כמעט אין סופית, אבל הוא פקטור קריטי, מתוך פוזיציה ניאו ליברלית.
לא יהיה ניתן להתמודד מול משבר האקלים כשטובת הפרט ניצבת בראש. לא יהיה ניתן לקבל החלטות לטובת הציבור הכללי כשהמניע היחידי לעסק הוא העשרת מעטים.

אני כבר שומע כיסאות רבים זזים בחוסר נוחות ושפתים ממלמלות "קומוניזם". אז לא, אפשר להרגע, מחוץ לפוזיציה הניאו ליברלית יש הרבה אפשרויות שניתנות לביצוע ושמשלבות בצורה אחרת בין טובת הכלל לטובת הפרט. לא מדובר בחזרת לתקופת ברה"מ וכם לא מדובר בהפיכת תל אביב לקיבוץ.

אנחנו באוטונומיה נכנסים לסיפור של הקהילות הקואפרטיביות מתוך נסיבות אחרות כמובן אבל לשם העולם ינוע. ואם לא ינוע למדיניות כלכלית קואפרטיבית כזו או אחרת, כנראה שהדיסטופיה ממש מעבר לסיבוב.

המקרה שלנו, של קהילה גדולה שעוברת למודל קואפרטיבי כדי לבצר לעצמה חברה טובה יותר ובריאה יותר בתוך הקשר של חברה מתפוררת, יהיה לפיכך מקרה בוחן שילמד גם בקהילות אחרות, בעוד מספר שנים ובהקשר של התמודדות עם משבר האקלים.

קישור לכתבה המקורית, אילת שני, הארץ:
https://www.haaretz.co.il/magazine/2023-05-24/ty-article-magazine/.highl...

קובץ המאמר להורדה:
https://drive.google.com/file/d/1OTsj07PXLV5Wqxm0MEr62TH7Lg2fdue/view?usp=drivelink

על דא ועל הא

24.5.2023 21:52 - גלעד טירם   
‏סקר:
האם יצא לכם להשתמש בפורטל ההיסטוריה של קבוצות הדיון? זה שנמצא כאן: https://democrat-gov.co.il/whatsapp-messages
‏אפשרות: כן, יצא לי להשתמש. (‏2 הצבעות)
‏אפשרות: מכיר/ה את האפשרות אבל לא יצא לי להשתמש. (‏4 הצבעות)
‏אפשרות: לא ידעתי שיש כזה דבר (‏0 הצבעות)
על דא ועל הא

23.5.2023 15:20 - גלעד טירם   
כל השחקנים עשו חזרות גנרליות. עכשיו רק נותר לצפות בהצגה:

https://www.haaretz.co.il/news/politi/2023-05-23/ty-article/.premium/000...

קובץ למי שאין מנוי:
https://drive.google.com/file/d/18PjGBh-Y3fbNjJJ1QOJa2zZtmFgBJceF/view?u...

על דא ועל הא

24.5.2023 21:40 - גלעד טירם   
מעניין מאוד, תודה על השיתוף.

שימו לב שהיא מצביעה היטב על כל הכשלים המבנים בזרם הממלכתי אבל לא מוכנה לחשוב מחוץ לקופסה. הדוגמה הבסיסית ביותר הוא בכך שהיא מזהה את מבחני הבגרות כאמצעי השליטה המרכזי שבאמצעותו משרד החינוך (קרי המשטר) מייצר תלות של הציבור בו, אבל במקום לחשוב על אפשרות אלטרנטיבית למבחני הבגרות, כפי שמופיע בתוכנית פיילוט תיכון, היא חושבת איך לשנות אותם כדי להתאים בהם את התכנים לציבור מסוים.

היא אגב דוחה בדבריה את ליבת הרעיון של הפרדות מגזרית. ככה לי לפחות נשמע מדבריה.

אחת מהנקודות החשובות שהיא מעלה ושגם אני צינתי באחת הרשומות היא שהישום של מערכת חינוך חדשה היא דרך המכניזם של חינוך-פרטי אבל במבחן התוצאה זה צריך להיות בי"ס ציבורי, כלומר נגיש לכל כיס.
פיילוט תיכון הם בתי ספר ציבורים של המגזר הדמוקרטי ליברלי. זה גם הבידול שלהם מפתי ספר פרטים כמו למשל הדמוקרטים, הכפר הידור וכו. זו נקודה שתעלה במצגת שתעלה בקרוב, על נושאים המתקדמים בהקשר של פיילוט תיכון.

אני לא רואה כאן מהפכה כלומר חילופי פרדיגמה אלא פשוט נסיון לשדרוג הקיים והתאמתו לקהל. מצד שני היא בעמדת השפעה מרכזית שווה לעקוב.

מערכת חינוך עצמאית

24.5.2023 19:35 - משתתף   
מצויין
מערכת חינוך עצמאית

24.5.2023 19:34 - משתתף   
מערכת חינוך עצמאית

27.5.2023 9:47 - גלעד טירם   
אנחנו מדברים הרבה על שינוי סידרי עדיפויות וניתוב-ההון לטובת פרויקטים חברתים שיספקו למגזר הדמוקרטי-ליברלי שירותים שמותאמים לאופיו וברמה גבוהה. הנה מאמר שכדאי לקרוא שמסביר בשפה פשוטה איך פועל ניתוב-הון ברמת המדינה, כך שישרת תפיסת עולם מסוימת.

הבסיס הכלכלי שיאפשר לנו להשיק פרויקטים מבוסס על ניתוב-הון אבל ברמה האזרחית.
להבדיל מניהול מאבק אין סופי על האופן שבו המדינה מחלקת את המיסים של כולנו, אנו נפעל כך שהון של המגזר הדמוקרטי-ליברלי יוזרם אל רשת שירותים ועסקים שפועלים במעגל סגור, שפועל כבועת פיתוח.

המשמעות היא הקמת שירותים במסגרת קואופרטיבית שמחד מספקים תעסוקה ושכר הוגן עם העדפה לתעסוקה פנים מגזרית, ומאידך מנתבים את שאריות ההון שלהם לפיתוח שירותים, להבדיל מניאו ליברליזם שבו שארית ההון מנותבת להעשרת פרטים בודדים במערכת.

הנה דוגמה קטנה:
דמיינו קואפרטיב (תאגיד שיתופי או לחילופין חברה לתועלת הציבור) שמפעיל רשת מרכולים.

1. הרשת מתעדפת העסקה של אזרחי האוטונומיה.

2. הרשת פועלת על פי מאפייני שכר הוגן שנקבעו בחקיקה פנימית של האוטונומיה (חקיקה שתקפה בקןנטסט המגזרי בלבד).

3. הרשת מספקת שירות טוב לקהל, שיכול להיות כל קהל, ומתנהלת כמו כל רשת רווחית אחרת.

4. הרווח של הרשת שייך בפועל לתאגיד השיתופי (או החברה לתועלת הציבור) מוזרם לטובת תמיכה בשירותים הפנים מגזרים: מערכות החינוך הרווחה והבריאות הפנים מגזריות.

עכשיו דמיינו את הקונספט הזה עובד לא רק עם רשת מרכולים אלא אם עשרות ומאות שירותים שונים שפועלים באינטרקציה עם אזרחי האוטונומיה וגם הדדית (יחסי ספק/לקוח).
אבל לא מדובר רק בשירותים, מדובר גם בחברות שעוסקות בפיתוח מוצרים ושפועלות במסגרת של מעגל פעילות קואופרטיבי.

ומאחורי הפעילות הזו עומדים כמליון וחצי אזרחים בוגרים שמבצעים בחירה מודעת:

1. להיות אזרחי האוטונומיה (הם וילדיהם).

2. להיות מועסקים במקצוע שלהם במסגרת הקואופרטיבית, כלומר באחד מהשירותים או החברות שתחת הקואופרטיב.

3. להקים את העסק או לשייך עסק קיים למסגרת הקואופרטיבית.

4. לפעול בשוק עבודה שפועלת עליו רגולציה בנושא תנאי העסקה ושכר, ברמה פנים מגזרית כך שמובטח מחד שכר הוגן ורמת חיים טובה ליותר אנשים ומאידך פחות התעשרות של בודדים. התוצאה היא האפשרות לנתב הון לטובת הכלל קרי לתוך בועת הפיתוח החברתי.

5. להנות מרמת שירותים גבוהה שהונבעת מניתוב ההון לטובת הכלל.

6. להתאים את התפיסה הכלכלית כך שלא ההתעשרות הפרטית היא זו שניצבת כמטרת על אלא המכלול החברתי השלם - כזה שמשלב בין טובת הכלל לטובת הפרט באופן שונה מזה שהורגלנו בו מאז אמצע שנות השמונים.

כך ניתן ליצור בועת פיתוח פנים מגזרית במסגרת מדינתית כל עוד זו מאפשרת התאגדות חופשית. הכל חוקי, הכל כבר נוסה בעבר והכל כבר קיים בעולם בסדרי גודל כאלו ואחרים.

ולסיום, מילה נוספת על משבר האקלים - אין ולא תהיה לחברה האנושית, אפשרות להתמודד עם משבר האקלים, פקטור שאנו נוהגים לרוב העלים מהדיון בגלל שהוא מוסיף מורכבות כמעט אין סופית, אבל הוא פקטור קריטי, מתוך פוזיציה ניאו ליברלית.
לא יהיה ניתן להתמודד מול משבר האקלים כשטובת הפרט ניצבת בראש. לא יהיה ניתן לקבל החלטות לטובת הציבור הכללי כשהמניע היחידי לעסק הוא העשרת מעטים.

אני כבר שומע כיסאות רבים זזים בחוסר נוחות ושפתים ממלמלות "קומוניזם". אז לא, אפשר להרגע, מחוץ לפוזיציה הניאו ליברלית יש הרבה אפשרויות שניתנות לביצוע ושמשלבות בצורה אחרת בין טובת הכלל לטובת הפרט. לא מדובר בחזרת לתקופת ברה"מ וכם לא מדובר בהפיכת תל אביב לקיבוץ.

אנחנו באוטונומיה נכנסים לסיפור של הקהילות הקואפרטיביות מתוך נסיבות אחרות כמובן אבל לשם העולם ינוע. ואם לא ינוע למדיניות כלכלית קואפרטיבית כזו או אחרת, כנראה שהדיסטופיה ממש מעבר לסיבוב.

המקרה שלנו, של קהילה גדולה שעוברת למודל קואפרטיבי כדי לבצר לעצמה חברה טובה יותר ובריאה יותר בתוך הקשר של חברה מתפוררת, יהיה לפיכך מקרה בוחן שילמד גם בקהילות אחרות, בעוד מספר שנים ובהקשר של התמודדות עם משבר האקלים.

קישור לכתבה המקורית, אילת שני, הארץ:
https://www.haaretz.co.il/magazine/2023-05-24/ty-article-magazine/.highl...

קובץ המאמר להורדה:
https://drive.google.com/file/d/1OTsj07PXLV5Wqxm0MEr62TH7Lg2fdue/view?usp=drivelink

כלכלה מטבע ומיסוי

27.5.2023 9:47 - גלעד טירם   
אנחנו מדברים הרבה על שינוי סידרי עדיפויות וניתוב-ההון לטובת פרויקטים חברתים שיספקו למגזר הדמוקרטי-ליברלי שירותים שמותאמים לאופיו וברמה גבוהה. הנה מאמר שכדאי לקרוא שמסביר בשפה פשוטה איך פועל ניתוב-הון ברמת המדינה, כך שישרת תפיסת עולם מסוימת.

הבסיס הכלכלי שיאפשר לנו להשיק פרויקטים מבוסס על ניתוב-הון אבל ברמה האזרחית.
להבדיל מניהול מאבק אין סופי על האופן שבו המדינה מחלקת את המיסים של כולנו, אנו נפעל כך שהון של המגזר הדמוקרטי-ליברלי יוזרם אל רשת שירותים ועסקים שפועלים במעגל סגור, שפועל כבועת פיתוח.

המשמעות היא הקמת שירותים במסגרת קואופרטיבית שמחד מספקים תעסוקה ושכר הוגן עם העדפה לתעסוקה פנים מגזרית, ומאידך מנתבים את שאריות ההון שלהם לפיתוח שירותים, להבדיל מניאו ליברליזם שבו שארית ההון מנותבת להעשרת פרטים בודדים במערכת.

הנה דוגמה קטנה:
דמיינו קואפרטיב (תאגיד שיתופי או לחילופין חברה לתועלת הציבור) שמפעיל רשת מרכולים.

1. הרשת מתעדפת העסקה של אזרחי האוטונומיה.

2. הרשת פועלת על פי מאפייני שכר הוגן שנקבעו בחקיקה פנימית של האוטונומיה (חקיקה שתקפה בקןנטסט המגזרי בלבד).

3. הרשת מספקת שירות טוב לקהל, שיכול להיות כל קהל, ומתנהלת כמו כל רשת רווחית אחרת.

4. הרווח של הרשת שייך בפועל לתאגיד השיתופי (או החברה לתועלת הציבור) מוזרם לטובת תמיכה בשירותים הפנים מגזרים: מערכות החינוך הרווחה והבריאות הפנים מגזריות.

עכשיו דמיינו את הקונספט הזה עובד לא רק עם רשת מרכולים אלא אם עשרות ומאות שירותים שונים שפועלים באינטרקציה עם אזרחי האוטונומיה וגם הדדית (יחסי ספק/לקוח).
אבל לא מדובר רק בשירותים, מדובר גם בחברות שעוסקות בפיתוח מוצרים ושפועלות במסגרת של מעגל פעילות קואופרטיבי.

ומאחורי הפעילות הזו עומדים כמליון וחצי אזרחים בוגרים שמבצעים בחירה מודעת:

1. להיות אזרחי האוטונומיה (הם וילדיהם).

2. להיות מועסקים במקצוע שלהם במסגרת הקואופרטיבית, כלומר באחד מהשירותים או החברות שתחת הקואופרטיב.

3. להקים את העסק או לשייך עסק קיים למסגרת הקואופרטיבית.

4. לפעול בשוק עבודה שפועלת עליו רגולציה בנושא תנאי העסקה ושכר, ברמה פנים מגזרית כך שמובטח מחד שכר הוגן ורמת חיים טובה ליותר אנשים ומאידך פחות התעשרות של בודדים. התוצאה היא האפשרות לנתב הון לטובת הכלל קרי לתוך בועת הפיתוח החברתי.

5. להנות מרמת שירותים גבוהה שהונבעת מניתוב ההון לטובת הכלל.

6. להתאים את התפיסה הכלכלית כך שלא ההתעשרות הפרטית היא זו שניצבת כמטרת על אלא המכלול החברתי השלם - כזה שמשלב בין טובת הכלל לטובת הפרט באופן שונה מזה שהורגלנו בו מאז אמצע שנות השמונים.

כך ניתן ליצור בועת פיתוח פנים מגזרית במסגרת מדינתית כל עוד זו מאפשרת התאגדות חופשית. הכל חוקי, הכל כבר נוסה בעבר והכל כבר קיים בעולם בסדרי גודל כאלו ואחרים.

ולסיום, מילה נוספת על משבר האקלים - אין ולא תהיה לחברה האנושית, אפשרות להתמודד עם משבר האקלים, פקטור שאנו נוהגים לרוב העלים מהדיון בגלל שהוא מוסיף מורכבות כמעט אין סופית, אבל הוא פקטור קריטי, מתוך פוזיציה ניאו ליברלית.
לא יהיה ניתן להתמודד מול משבר האקלים כשטובת הפרט ניצבת בראש. לא יהיה ניתן לקבל החלטות לטובת הציבור הכללי כשהמניע היחידי לעסק הוא העשרת מעטים.

אני כבר שומע כיסאות רבים זזים בחוסר נוחות ושפתים ממלמלות "קומוניזם". אז לא, אפשר להרגע, מחוץ לפוזיציה הניאו ליברלית יש הרבה אפשרויות שניתנות לביצוע ושמשלבות בצורה אחרת בין טובת הכלל לטובת הפרט. לא מדובר בחזרת לתקופת ברה"מ וכם לא מדובר בהפיכת תל אביב לקיבוץ.

אנחנו באוטונומיה נכנסים לסיפור של הקהילות הקואפרטיביות מתוך נסיבות אחרות כמובן אבל לשם העולם ינוע. ואם לא ינוע למדיניות כלכלית קואפרטיבית כזו או אחרת, כנראה שהדיסטופיה ממש מעבר לסיבוב.

המקרה שלנו, של קהילה גדולה שעוברת למודל קואפרטיבי כדי לבצר לעצמה חברה טובה יותר ובריאה יותר בתוך הקשר של חברה מתפוררת, יהיה לפיכך מקרה בוחן שילמד גם בקהילות אחרות, בעוד מספר שנים ובהקשר של התמודדות עם משבר האקלים.

קישור לכתבה המקורית, אילת שני, הארץ:
https://www.haaretz.co.il/magazine/2023-05-24/ty-article-magazine/.highl...

קובץ המאמר להורדה:
https://drive.google.com/file/d/1OTsj07PXLV5Wqxm0MEr62TH7Lg2fdue/view?usp=drivelink

הכנעני - בלוג רשומות

26.5.2023 15:52 - גלעד טירם   
תגובה למאמר של בר פלג, הארץ:

ההישג הגדול ביותר של המחאה הוא ביצירת תודעה מגזרית אצל הציבור הדמוקרטי ליברלי. הכשל הגדול ביותר של המחאה הוא באשליה שאפשר להחזיר את הגלגל לאחור כאילו לא התרחשו כאן תהליכים במשך שנים, שהובילו אותנו למצב הנוכחי.כל עוד המחאה תתורגם להתנגדות בלבד היא תלך ותדעך כי משמעותה של ההתנגדות היא תביעה להחזיר את הגלגל לאחור.

השינוי המהותי יכול להגיע רק דרך התאגדות והובלת תהליך לשינוי שיטת המשטר דרך עבודה משותפת על פרויקטים חברתים שיהפכו את המגזר הדמוקרטי-ליברלי לאוטונומיה תרבותית כלכלית.

השינוי הוא במעבר מפוליטיקה שעוברת מעל הראש לדמוקרטיה השתתפותית ברמה המגזרית. השינוי הוא כינון ממשל עצמי תרבותי כלכלי. ללא כינון אוטונומיה תרבותית כלכלית, לא יהיה ניתן להציל את הציבור הדמוקרטי ליברלי מאיון והתאדות וגם לא יהיה ניתן לכונן סדר חדש בין המגזרים.

כשהדגש הוא על התאגדות, ניתן לעשות את התהליכים הנ"ל גם בתנאים של דיקטטורה מהסוג שיש לנו כאן. דיקטטורה ששולטת ע"י דיכוי שדה המשמעות של המתנגדים.

רוצים שינוי? תחשבו כמגזר. תתמקדו בהתאגדות במקום בהתנגדות. תקימו את האוטונומיה הדמוקרטית-ליברלית ותובילו שינוי בשיטת המשטר.

https://www.haaretz.co.il/news/education/2023-05-25/ty-article-magazine/...

הכנעני - בלוג רשומות

26.5.2023 11:44 - גלעד טירם   
תגובה למאמר של גיא פרחי, הארץ:

מאמר מענין. בישראל אגב היה בישראל מקום כזה במובהק, התחנה המרכזית הישנה בת"א כשעוד היא לא היתה ישנה, כלומר כשעוד היתה פעילה. מענין מה יקרה עם התחתית, בכל זאת ישראל זה לא ניו יורק ובהקשר הזה מותר גם לפרגן "וטוב שכך".

כאחד "המדמיינים" לשיטתך, על שינוי שיטת המשטר והפיכת ישראל לפדרציה, במקרה שאני מדבר עליו פדרציה-מגזרית שלא מבוססת על חלוקה גיאוגרפית, אני חייב למחות על משפט במאמר שלדעתי נכתב מבלי שהכותב טרח לבדוק את המצעים הרעיונים של תוכניות הפדרציה למיניהן:

"לאחר חודשים שבהם החברה הישראלית מפנטזת על חלוקתה לקנטונים ולמחוזות על רקע חוקי ההפיכה המשפטית. יש להניח כי כל הקנטונים המדומיינים של ישראל, לרבות המדוכאים ומתמודדי הנפש הסובלים מהזנחה רבת שנים של רשויות הרווחה, ימצאו עצמם בקרונות הקו האדום."

אני יכול לדבר בשם תנועת כנען שמדברת על פדרציה מגזרית ולומר לך במפורש - לא כך הוא!

נושא הרווחה במסגרת האוטונומיה הדמוקרטית-ליברלית (מצטער שלא יכול לתקן את כל העולם) הוא נושא שבמפורש עולה על הפרק ויהיו פרויקטים חברתים שיתמקדו בו.

להבדיל ממדינה כבר לא כ"כ צעירה שזרקה את נטל הרווחה על עמותות פרטיות אנחנו כתנועה רואים בענין הרווחה חלק בלתי נפרד ממרקם הקהילה והעמדה הזו תבוא לכדי ביטוי בפרויקטים שנעשה. להבא, לבדוק לפני שמכפישים.

https://www.haaretz.co.il/magazine/the-edge/2023-05-24/ty-article/.highl...

הכנעני - בלוג רשומות

23.5.2023 13:37 - גלעד טירם   
נכון איריס את צודקת. זה כסף קטן לצורך שינוי שיטת משטר. אבל אין מצב כזה שבו קודם נשנה את סדרי העדיפויות במסגרת המשטר הקיים ורק אז נתחיל לדבר על אוטונומיה. זה לא עובד ככה ואם זה היה עובד ככה איש לא היה טורח להציג שינוי בשיטת המשטר. בדיוק כפי שאין מצב שתופרד הדת מהמדינה ונוכל להתחיל לדבר על דו קיום עם החרדים. כי התלות של המגזר החרדי במדינה היא תלות מבנית שנסמכת על שלטון מרכזי והיכולת להיות לשון מאזנים אלקטוראלי.

יש מערכת משטרית קימת, יש נתונים דמוגרפים, יש דפוסי חברה מסוימים שבמובהק מצביעים על תהליך של הפרדות מגזרית. יש היום גם חוק תקציב חדש שמראה במובהק תהליך אוטונומיזציה של המגזר החרדי. אחרי התקציב הם כבר אוטונומיה דה פקטו.

הדרך להתחיל את השינוי לא יכולה להיות אלא ע"י אוסף של צעדים קטנים ברמת המבנה. והכסף שזורם היום למחאה (תקראו את הכתבה שלמעלה) שגיוס ההמונים הוא רק חלק קטן ממנו בהחלט יכול לשמש כבסיס לנטיעת מערכת חינוך עצמאית כעובדה קימת. בוודאי שיכול לשמש בסיס למרשם נישואים עצמאי שהוא פרויקט קטן עם אימפקט ענק. בוודאי שיכול לשמש כבסיס לקבוצת פעולה שעבודתה היומיומית היא ליצור את הממשל החדש.
הפרובונו שאנשים עושם כמו למשל בעוטף אסירים, או בתחומים אחרים, הוא פרובונו שיכול להיות מנותב לפעולות אחרות. כמו למשל לטיפול בתהליך הרישוי של הקמת בי"ס (לפחות ליעוץ ראשוני).

לטווח ארוך מקורות הכסף לתהליכים השונים יהיו כמו אלו שהוצגו במצגת לדיונים בקבוצה הכלכלה. מדובר בתהליך שיקח כמה שנים של יצירת מיקרוקוסמוס כלכלי אוטונומי. זה בהחלט ניתן לביצוע. אף אחד לא אמר שזה יהיה קל.

אם היום תווצר קהילה שמאמינה בדרך ובעוד שנה כמליון וחצי אנשים ירצו לנהל את חייהם כאוטונומיה כלכלית תרבותית אז זה מה שיהייה. מצד שני אם במשך השנה הקרובה אנשים ימשיכו להשקיע את הזמן והכסף שלהם בלהיות מוחים וצודקים, מובטח לנו שעוד שנה נהיה באותו מקום, אפילו גרוע יותר.

אל תסתכלו על המחאה הנוכחית כמשהו מנותק. זו מחאה שהיא המשך למחאות קודמות שהחלו ב 2017. שקמה שוורצמן לא צצה בחיינו לפני ארבעה חודשים, היא היתה מיוזמי מחאת הדגלים השחורים שהעבירו את ההפגנות מהבימה לבלפור.
קרייםמיניסר (עמותת חוזה-חדש) קיימים עוד מ2017 או 2018 (כעמותה). שנים על גבי שנים של מחאה ומצב שרק הולך ומתדרדר מבחינת הציבור הדמוקרטי ליברלי.
והוא ימשיך להתדרדר כל עוד העיסוק יהיה בסימפטומים של המשטר הקיים ולא ביצירת מבנה של משטרי חדש.

הפיכת המלה דמוקרטיה שבעבר היתה מובלעת בשיח כסוג של מובן מאליו, למסמן מרכזי שסביבו נוצר מבנה שיח פוליטי חדש היה תחילת התהליך של האוטונומיה. זה לא תמיד היה כך. אם זה היה כך לא היתי מצליח להשיג את הדומיין של האתר democrat.co.il.
אלא שבימים ההם כלל לא היה ביקוש לדומיין הזה כי איש לא התיחס לדמוקרטיה כמסמן מרכזי בשיח הפוליטי. הצבת המסמן החדש אפשר לאנשים שבעבר מוסגרו בשיח הישן כ: שמאל מרכז ולאנשים שבשיח הישן מוסגרו כ: ימין ליברלי , לחבור יחדיו ולכונן את הגרעין המגזרי הדמוקרטי-ליברלי. לא עוד תחת ההגדרה והמסגרת הישנה שאויינה ע"י השיח שיצר כאן הדיקטטור, אלא תחת מסגרת חדשה.

עכשיו צריך להמשיך קדימה. אין מה לחזור לשדה הישן שנשלט לחלוטין מבחינה מבנית ע"י הדיקטטורה. זו המשמעות העמוקה מאחרי סדרת המצגות שנקראת הרחבת השיח ושתי המצגות שנקראות מנתקים את ביבי מנתניהו.

השדה הישן שרוף מבחינתנו. צריך ליצור משהו חדש.

זה לא בושה להגיד שבמערכה הראשונה הפסדנו. מה זה הפסדנו, קירקסו לנו את הצורה. הצד השני השכיל לפעול ברמת מבנה השיח לאורך שנים והכין לעצמו פלטפורמה של שלטון אבסולוטי שלא ניתן לנצחה במגרש הביתי.

אנו כאן בקבוצה מקימים מגרש חדש. מרכז דמוקרטי , כלומר מרכז ממשלי דמוקרטי-ליברלי שעונה לשם כנען.
נ.ב המלה "מרכז" בהקשר זה לא קשורה לדיאלקטיקה של שמאל-ימין. זה מקום מרכזי מחוץ לדיאלקטיקה הזו

אנו מתחילים בקטן ובמקומות שבהם ניתן להצליח במסגרת המשטר הקיים. אם נתמיד אפשר להיות בטוחים שעוד כמה שנים הכל יראה אחרת.

על דא ועל הא

23.5.2023 11:58 - משתתף   
הסכומים האלה הם שוב כלום ביחס למה שצריך כדי להריץ מערכת שירותים מקבילה לזו שאנו כבר ממנים. זה לא אומר שום דבר.
על דא ועל הא